De honeymoon fase is over - Reisverslag uit Sidcup, Verenigd Koninkrijk van Marloes Straaten - WaarBenJij.nu De honeymoon fase is over - Reisverslag uit Sidcup, Verenigd Koninkrijk van Marloes Straaten - WaarBenJij.nu

De honeymoon fase is over

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

17 Mei 2011 | Verenigd Koninkrijk, Sidcup

Hello lovelies,

De afgelopen weken kon ik zo ongelofelijk genieten van de tijd die ik hier doorbreng! Als ik er dan bij stil stond wat ik hier allemaal leer en doe dan moest ik in mezelf lachen :). Afgelopen week had ik m’n week niet. Bleh. Ik weet ook niet waarom maar ik had voor de allereerste keer een lichtelijk heimwee gevoel.

Ik volg nu gewoon lessen (volgende week is al de laatste lesweek, dan alleen nog 3 weken projecttijd) en hoewel die lessen wel heel erg leuk zijn (ik heb lessen zoals Design Development, Production Practice, Model Making workshop en Lab Time (voor projecten)) had ik gewoon even een baalweek.

Als Lighting Designer NOOB doe ik nu de twee eindprojecten van het eerste jaar. Juist ja, alles wat ze geleerd hebben afgelopen jaar gecombineerd in 2 projecten. Project Metropolis (#1): We moesten een lichtontwerp maken en een verhaal vertellen gebaseerd op de silent movie Metropolis (wat een struggle om die film uit te kijken zeg!). Moeilijk, maar het klinkt leuk toch? Nou ik kan je vertellen dat het echt niet grappig is als je in een groepje zit die constant ruzie maakt en er een hobby van heeft gemaakt om elkaar het leven zuur te maken. Even stereotypen: we hebben een super gemene gay, een aanstellerig doetje, een überkoppige machoman…. en plannerige girlie girl (me). We zitten per dag voor dat project 8 uur in een donker kamertje en moeten op commando creatief zijn. Werd er bijna depressief van vorige week. Het interesseert ze ook allemaal niet dus als een docent komt checken en we over onze voortgang moeten praten dan ben ik al snel degene die het voortouw neemt. Hahaha, hoe idioot is dat? Ik ben geen licht ontwerper en Engels is ook niet m’n moedertaal. Het stomme is dat ze stuk voor stuk hartstikke aardig tegen me zijn, maar als ze samen zijn wil ik tegen ze schreeuwen en weglopen (wat ik ook meerdere malen heb gedaan, het weglopen, niet schreeuwen ;) want wie me een beetje kent weet dat ik ga huilen als ik boos ben, haha). Omdat de klas zo klein is (16 mensen) is het een superduper hechte groep (ookal vinden ze elkaar allemaal niet even leuk) en nu moet ik opnieuw een plekje binnen een bestaande groep zien te veroveren. Pfff werd er een beetje moe van afgelopen week. Ze zijn allemaal heel aardig (en jong/kinderachtig) maar de meeste zullen nooit m’n vrienden worden. Het meisje waarmee ik samen moet werken voor project #2 (we delen Lab Time) is super schattig en héél erg verlegen … maar huilt om elke poep of scheet. Dat gaat dus wat worden! Als ze in de afgelopen weken 10 woorden tegen me heeft gesproken is het veel.

Dan project #2 Shakespeare: we mogen uit 3 Shakespeare stukken kiezen (MacBeth, the Winter’s Tale en the Tempest) en moeten daarbij een lichtontwerp maken (en programmeren en uitvoeren uiteraard), een decor ontwerpen (en maken), een soundtrack maken, een essay schrijven en een presentatie geven. EEEK. VEEL! en HELP! hoe ga ik dat allemaal doen? Ik rommel maar wat aan want ik heb net het topje van de ijsberg genaamd Lighting Design verkend maar ik ben helemaal niet klaar voor zo’n groot project in m’n uppie! Afgelopen week moesten we ON THE SPOT tijdens een les een stuk van een toneelstuk lezen en een begin van een lichtontwerp maken. Hoe eng is dat! Shit. Maar m’n eerste 2 lichtontwerpen zijn history ;). Fake it till you make it. Ik ben een Lighting Designer.

Heb ook EINDELIJK m’n eindgesprek voor Stage Management gehad en hoewel het héél lastig was waren ze heel positief over me. Ik had verwacht dat het een informeel gesprekje zou zijn over m’n learning curve en m’n ervaringen etc. maar het ging heel officieel met hele moeilijke vragen! Anyway, weer een paar veren in m’n .... gehad, NICE!

Ojee, dit wordt alweer véél langer dan gepland. Even in vogelvlucht: Royal Wedding in Londen was leuk om meegemaakt te hebben, Londen autovrij is heerlijk en de stad was onwijs mooi versierd! Nog nooit zóveel politieagenten gezien.
* Heb Camden weer herontdekt. Echt één van m’n favoriete delen van Londen. Hipperdepip, alternatief, mensen, eten en kleding uit alle streken van de wereld. Love it!
* Had een tijdelijke stalker, haha. Hoofd licht tijdens de 3 weken durende shows heeft me wel honderd keer mee uit gevraagd op een miljoen verschillende manieren en hij bleef me maar pingen en smsen. Maar nu is ie afgestudeerd (het was z’n laatste project waaraan ik meewerkte) en heeft ie eindelijk opgegeven. Danku, maar wel respect voor hoe lang ie volgehouden heeft! Haha.
* Ben de afgelopen weken ontzettend vaak London town ingegaan als ik vrije tijd had, heerlijk om nog steeds nieuwe dingen te kunnen ontdekken en fijn om gewoon rond te slenteren.
* Heb stiekem een crush (tot noch toe heel onschuldig) op iemand uit m’n klas, hij’s nog jonger dan m’n broertje, WTF is wrong with me?!
* M’n mama en oma zijn vorig weekend op visite geweest <3. Super gezellig en fijn weekend gehad en als je mama een weekend bij je is merk je pas hoe erg je d’r gemist hebt! Voor oma was het een übervermoeiend weekend want hoewel ze niet zo makkelijk meer loopt hebben we d’r overal mee naartoe gesleept. We hebben heerlijk de toerist uitgehangen: English breakfast gegeten, op een toeristenbus door Londen gesjeesd, boattour, musical (Jersey Boys), bezoekje aan Greenwich = vol weekend. Was ook heel leuk om Rose Bruford en m’n huis te kunnen laten zien. Kan niet wachten tot m’n mama nog een keertje alleen komt over 4 weekjes.
* We hadden afgelopen week een ‘hidden event’ op RBC (na de open mic avond, laatste alweer de 24e neeee). Er werd geheimzinnig gedaan over de inhoud van het event maar iedereen moest komen! Nieuwsgierig als we zijn uiteraard een kijkje genomen en het was heel tof. Eerst waren er allemaal acteurs verspreid over het terrein die allemaal stukjes van Shakespeare opvoerden en daarna werden we naar het grote grasveld en het oude landhuis geleid. Daar werd op een groot scherm met een spectaculaire lichtshow, vuurwerk en live optredens van allerlei disciplines ‘The Wall’ (de film) van Pink Floyd gedraaid. Tof. Zulk soort momenten doen me beseffen hoe speciaal de theaterschool is. Combinatie van verschillende disciplines op initiatief van studenten en geapprecieerd door andere studenten.
* Oh en afgelopen zaterdag naar een Eurovisie Songfestival feestje geweest in Londen town. Georganiseerd door de IJslanders (waarvan er super veel op RBC studeren) dus de hele kroeg zat vol met RBCers. Gezellig, maar we moesten alweer vroeg terug voor de laatste trein & we waren er pas heel laat doordat het hele metroverkeer in de weekenden overhoop ligt.
* Afgelopen week was het showingweek waarin alle acting & actor/musicianship programme’s een kort optreden geven van wat ze gedaan hebben het afgelopen blok. Ik kon i.v.m. m’n eigen lessen alleen naar de showing van Music van het 2e jaar actor/musicianship (wat Paula en Marc doen) en het was zoooo goed en leuk!

We zijn nu met z’n allen (exchange studenten maar ook de locals) een beetje aan het aftellen naar de zomervakantie. Nog maar 5 weekjes school en we merken nu toch dat we te weinig tijd hebben om alle dingen te doen die we nog wilden doen. Afgelopen weekend had ik ineens het idee om de nachtbus naar Schotland te pakken. Gewoon omdat het kon! Iedereen (de exchangers) waren allemaal weg (met boyfriends, thuis in Spanje of ergens anders) en ik wilde gewoon impulsief m’n koffertje pakken en gaan! Maar Marc wilde niet mee en ineens had ik niet zo’n zin om in m’n eentje te gaan of iemand anders te zoeken die binnen een paar uur bereid was naar Schotland te vertrekken haha. Soms heb ik een plan in m’n hoofd en moet het ook NU gebeuren. Heb er spijt van dat ik niet gewoon gegaan ben en Marc heeft er spijt van dat ie niet gewoon ja gezegd heeft. Dus als het gaat lukken (hij heeft vaak rehearsals op zaterdag, en we hebben nog een aantal visitors deze weken) gaan we naar Edinburgh. YAY!

Foto update:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150565148930644.671501.780715643&l=8886fce870
^ Heb foto’s van the Royal Wedding en Camden aan dit album toegevoegd.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150440554185644.643486.780715643&l=6e1c076d9f
^Foto’s toegevoegd van ’t Hidden Event, Open Mic night, weekend met mama en oma, dagje markten in Londen, Music showing & een random dagje school.

Vandaag was onze showing van het Metropolis project (ben blij dat het over is)! Ons laatste gesprek met de tutor ging niet zo best en we hebben op het laatste moment nog veel aangepast. Het hoofdonderdeel van de show was eigenlijk zelfs MIJN idee haha WOUW. We moesten perse gebruik maken van een projectiescherm en de voorstelling (Son et Lumiere) moest gebaseerd zijn op Metropolis maar verder waren er geen restricties. Uiteindelijk hadden we een systeem met een miljoen draadjes waarmee we verschillende objecten achter het scherm omhoog en omlaag konden laten bewegen. Wat een GEDOE! Maar de klas en de docenten vonden het super leuk en ons ontwerp en de voorstelling werd superb en charming genoemd. YAY!

Deze week hebben we (= M&M) kaartjes voor ‘As you like it’ in het Shakespeare Globe theatre (mama en oma, waar we langs zijn gevaren met de boot) en gaan we naar een voorstelling van American Theatre Arts op RBC. ATA doet een musical die nieuw geschreven is door de regisseur die ook ‘The Penelopiad’ regisseerde. Ben benieuwd dus! Heb ook hier dus ook een druk maar gezellig leven :). SUPER jammer dat m’n week zo vol gepland is al want een Portugese vriend waarmee ik samen in L.A. gestudeerd heb is voor een paar dagen in Londen maar ik heb geen tijd om te meeten. STOM! Zoals gewoonlijk ben ik nog lang niet uitverteld maar ik heb honger en hoogstwaarschijnlijk moet ik honderd pogingen doen om dit verslag online te krijgen (grmbl internet).

XXM.

Ps; Ik heb een geweldige flatmate! Marc heeft vanochtend eieren gebakken met bacon on toast en nu is ie ook avondeten voor me aan het koken. Paella met kip. Om nom nom.
Pps; Oh en even een toevoeging op m’n vorige bericht: Marc en ik zijn niet verliefd, geen vriendje & vriendinnetje en we wonen niet ‘samen samen’. Hij is hartstikke gay! Haha. Heb zo moeten lachen om een aantal reacties!
PPS: Opa en oma, de snoepjes en worstenbroodjes zijn al op hoor!
Ppps; Iemand enig idee waarom onze internetnetwerk niet meer verschijnt in de netwerklijst? De router werkt en is al een miljoen keer gereset en aan/uit gezet. Nu moeten we internet van de buren stelen dus hebben we geheid GEEN internet tijdens spitsuren :(.

  • 17 Mei 2011 - 19:19

    Lin:

    Jeetje, ik ben best wel een beetje onder de indruk van je hoor! Nou ja, wel vaker, maar leuk dat je het zelf nog even bevestigt. Natuurlijk is het retedruk, maar zoals te doen gebruikelijk ga je het allemaal voor elkaar krijgen en heel veel lof oogsten. Alle vertrouwen!
    En jaaaaa, ga naar Schotland!! Als je daar toch in de buurt bent hè?!
    Succes met je projecten!!
    X

  • 18 Mei 2011 - 20:15

    Ham:

    Pop, en jij maar denken dat je Engeland straks niet gaat missen. ....ECHT WEL!
    Hmmmm, zie de brede interesse; stagemanagement, lightdesign, Londen, gay-mannen, oude-mannen, jonge-mannen!!! hahaha
    Lieverd, lekker genieten...X x x x

  • 20 Mei 2011 - 16:42

    Pappie:

    Leuk verhaal, ben weer helemaal bij! Hoewel we nu nog in Italie zitten heb ik nu al zin om volgend weekend te komen rondkijken.... Heb ja al een voorstelling op Westend uitgekozen? Gezellig! Groetjes, kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Sidcup

Marloes

Skiën in Oostenrijk.

Actief sinds 05 Juni 2009
Verslag gelezen: 959
Totaal aantal bezoekers 62996

Voorgaande reizen:

20 November 2011 - 15 April 2012

Pizzapunt, pflug & snow plough in Kaprun

15 Februari 2011 - 19 Juni 2011

Het wel en wee in the U.K.

19 Juni 2009 - 02 Augustus 2009

Hey hey hey, Marloes in L.A.!

Landen bezocht: